Місце гри у розвитку дитини
Гра для малюків – це природньо. Гра має дуже важливе значення в зростанні й розвитку дитини. Саме завдяки їй у дітей розвивається почуття власного «я», формується вміння спілкуватися з однолітками, взаємодіяти з іншими людьми. Ігри допомагають дітям освоїти моторні навички і концентрацію. Це допоможе малюкові у навчанні в школі.
Як і будь-яка інша діяльність, що пов'язана з розвитком, гра - це складна діяльність. Існують різні види ігор:
Паралельна гра
У дітей віком від 1 до 2 років цьому віці спостерігається паралельна гра, коли малюки граються разом, але мало взаємодіють один з одним. Під час паралельної гри дитина може спостерігати за іншими дітьми і вносити на основі цього зміни у свою гру. Але вона не буде намагатися будь-яким чином впливати на своїх однолітків.
Переваги:
- вчить дитину взаємодіяти з однолітками;
- вчить дитину тому, що їй належить, а що - ні;
- вчить дитину рольових ігор.
Приклади:
- випадки, коли дитина ділиться з кимось своїми іграшками;
- рольові та костюмовані гри;
- будівництво замку в пісочниці, у якій граються також інші діти.
Одиночна гра
Зазвичай у дітей віком від 3 до 4 років спостерігається одиночна гра. Під час такої гри дитина захоплена іграшками, вона їх піднімає і розглядає. Вона не цікавиться однолітками, які знаходяться поруч. Одиночна гра важлива для дітей, які ще не освоїли необхідні фізичні або соціальні навички і можуть соромитися підійти до однолітків.
Переваги:
- дитина вчиться бути самостійною;
- дитина приймає самостійні рішення;
- дитина розвиває впевненість, взаємодіючи з однолітками;
- розвиває уяву і креативність дитини;
- дитина самостійно отримує нові знання про навколишній світ;
- дитина вчиться розслаблятися і думати.
Приклади:
- розігрування уявних подій;
- малювання.
Асоціативна гра
В 3-4 роки з’являється асоціативна гра. Вона полягає в тому, що діти починають більше цікавитися однолітками і менше уваги приділяти іграшкам.
Переваги:
- асоціативна гра допомагає дітям соціалізуватися і спілкуватися з однолітками;
- вчить дітей правил спілкування;
- завдяки асоціативній грі діти вчаться ділитися;
- діти розвивають мовні навички;
- діти вчаться вирішувати проблеми і співпрацювати один з одним.
Приклади:
- гра декількох дітей одними і тими ж іграшками;
- обмін іграшками;
- активне спілкування дітей між собою.
Уявна гра
Під час уявної гри діти уявляють різні ситуації і себе в певній ролі, а потім розігрують уявні сценарії. Цей вид гри спонукає дитину розігрувати різні емоції.
Переваги:
- уявні ігри розвивають інтерес дитини до навколишнього світу;
- гра розвиває уяву і творчість дитини;
- розвиває навички вирішення проблем;
- розвиває мовні навички;
- заохочує співчуття до оточуючих.
Приклади:
- рольові ігри;
- розмови з ляльками;
- прояви турботи і прихильності до м'яких іграшок.
Гра на спостереження
Діти спостерігають за іграми інших дітей, але не беруть в них активної участі. Такі ігри найчастіше спостерігаються у дітей дошкільного віку, які навчаються, спостерігаючи.
Переваги:
- спостерігаючи за іншими, дитина вчиться;
- слухаючи і вивчаючи гру однолітків, дитина розвиває мовні навички.
Приклади:
- випадки, коли дитина проявляє жвавий інтерес до гри інших дітей, але сама не бере в ній участі.
Гра-змагання
Це організована гра з чіткими правилами і умовами перемоги і програшу. Футбол і всілякі дворові і настільні ігри - це приклади ігор-змагань.
Переваги:
- дитина вчиться грати за правилами;
- дитина вчиться чекати своєї черги;
- дитина вчиться працювати в команді.
Приклади:
- настільні ігри;
- ігри на вулиці: футбол, настільний теніс, бадмінтон тощо.
Гра на співпрацю
Зростаючи діти розвивають свої соціальні навички, вчаться співпрацювати, взаємодіяти і гратися разом. У грі на співпрацю діти разом виконують командну роботу для досягнення спільної мети.
Переваги:
- дитина вчиться ділитися і розуміти однолітків;
- дитина розвиває комунікативні навички;
- починає розуміти цінність командної роботи;
- вчиться самовиражатися;
- підвищує впевненість у собі.
Приклади:
- · діти разом будують замок з піску.
Символічна гра
Діти використовують різні предмети для виконання дій. Гра на музичних інструментах, малювання, розфарбовування і спів - все це форми символічної гри.
Переваги:
- дитина самовиражається;
- дитина досліджує нові ідеї;
- дитина експериментує і вчиться виражати емоції.
Приклади:
- малювання;
- спів;
- гра на музичних інструментах.
Рухлива гра
Це вид гри, який передбачає фізичну активність.
Переваги:
- заохочує фізичну активність дитини;
- розвиває велику і дрібну моторику.
Приклади:
- катання на велосипеді;
- хованки;
- ігри з м'ячем.
Конструктивна гра
Сюди входять будь-які види ігор, які передбачають конструювання або збирання чогось.
Переваги:
- гра мотивує дитину зосередитися на досягненні мети;
- вчить планування і співпраці;
- вчить наполегливості;
- розвиває адаптивність до нових умов.
Приклади:
- будування з кубиків;
- побудова замку з піску.