Коректурні таблиці Н. Гавриш
Робота з коректурними таблицями полягає у знаходженні максимальної кількості зв'язків між її елементами, а саме:
- кількість;
- форма;
- номер по порядку;
- розмір;
- колір;
- розташування.
Інформація про автора
Наталія Гавриш — доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної та початкової освіти Луганського національного університету імені Т. Г. Шевченка.
Методична інформація
Назва «коректурна таблиця» походить від назви таблиць для психологічних тестів, заповнених буквами або цифрами. Працюючи з такою таблицею, піддослідний викреслює задані символи. Науковці використовували такі таблиці ще у XIX ст. Із часом їх пристосували до роботи з дітьми, символи замінили картинками.
У сучасній дошкільній освіті коректурні таблиці застосовують не лише для формування уваги і спостережливості, а й для розвитку пізнавальних, інтелектуальних, мовленнєвих навичок, математичних умінь, уміння орієнтуватися у просторі тощо.
За Н. Гавриш, коректурна таблиця — це інформаційно-ігрове поле, поділене на клітинки, заповнені предметними картинками, символами, буквами, геометричними фігурами тощо. Під час роботи з таблицею установлюють якнайбільше різнопланових зв'язків (колір, форма, розмір, розташування, призначення тощо) між її елементами.
Для молодших дошкільнят розробляють таблиці на 9—12 клітинок, для дітей середньої групи — на 16 клітинок, старші дошкільнята можуть працювати з 20—25 клітинками.
Завдання, що виконуються за допомогою коректурної таблиці, мають пошуковий характер, передбачають різні варіанти відповіді. Діти повинні сприйняти на слух вказівку дорослого, зосереджено роздивитися таблицю, знайти правильну відповідь чи виконати завдання (накрити, розфарбувати, полічити, співвіднести зі схемою, символом тощо), а потім прокоментувати результат. Формування особистості, її базових якостей відбувається у процесі практичної, творчої і пізнавальної діяльності, мета якої — навчити дитину орієнтуватися в інформації, успішно її використовувати, творчо, нешаблонно мислити. Тут стане у пригоді багатофункціональне обладнання, працюючи з яким дитина пізнає нове, порівнює, систематизує, співвідносить, лічить тощо. Зразком такого обладнання є коректурні таблиці, нові підходи до роботи з якими запропонувала Н. Гавриш.
Робота з коректурними таблицями — це своєрідна інформаційно-інтелектуальна гра, що змістовно збагачує й насичує освітнє розвивальне середовище.
Ми використовуємо коректурні таблиці в різних формах роботи з дітьми, зокрема на заняттях логіко-математичного спрямування. Використання коректурних таблиць набуває особливо важливого значення під час інтегрованих занять.
Коректурні таблиці опрацьовуємо на заняттях, пропонуємо їх дітям під час ігрової діяльності. Коректурні таблиці використовуються не лише для пізнавальних, інтелектуальних, мовно-мовленнєвих завдань, а й для вдосконалення математичних умінь дітей (полічити, установити послідовність, порівняти, визначити форму, дібрати предмет-замінник), закріплення навичок орієнтування у просторі («перед», «між», «вище», «нижче», «за»).
Ігрова діяльність на основі коректурних таблиць стимулює пізнавальний інтерес.
Ось кілька ігрових завдань, які використовуються для закріплення знань із теми «Тваринний світ».
1. Гра математичного змісту «Хто швидше?»
Парі дітей або двом невеликим командам пропонують вибрати з таблиці й полічити: «великих — маленьких», «свійських — диких», «південних — північних» тварин.
2. Гра «Великі — малі»
Кружечками різного розміру накрити тварину відповідного розміру.
3. Гра «Порівняй за розміром»
Гру можна використовувати на занятті і під час самостійної діяльності.
Дітям пропонують картки з цифрами або геометричними фігурами різного розміру. Треба розкласти цифри від найменшої до найбільшої або навпаки.
4. Гра «Тваринний світ»
— Яких тварин багато?
— Яка тварина одна?
— Скільки птахів у верхньому рядку?
— Яка картинка зліва?
— Яка із тварин найвища? (Жираф.)
— Хто найнижчий? (Миша, хом'як.)
— Хто найшвидший у другому рядку, у третьому рядку?
— Знайди сусідів тварини, що зображена на з-й картинці в першому рядку.
— Знайди тварину, що зображена справа від їжачка, зліва від качки.
— Знайди жовтих тварин.
5. Гра «Полічи і скажи»
— Скільки свійських тварин? (Чотири.)
— Скільки диких тварин? (Десять.)
— Скільки свійських птахів? (Два.)
— Скільки диких птахів? (Чотири.)
— Скільки тварин, які мешкають на півночі? (Одна.)
— Скільки тварин, які мешкають у спекотних країнах? (Шість.)