Інтелектуальні ігри Нікітіних
Інтелектуальні ігри Нікітіних:
- дають змогу планувати заняття за принципом від простого до складного;
- стимулюють розвиток творчих здібностей із раннього дитинства;
- формують умови для випереджувального розвитку здібностей;
- створюють атмосферу вільної і радісної творчості;
- формують у батьків уміння стримуватися, не заважати малюку самостійно думати і приймати рішення.
Історико-педагогічна довідка
Борис Павлович та Олена Олексіївна Нікітіни — класики вітчизняної педагогіки й автори низки розвивальних ігор для дітей. Саме вони на прикладі своєї сім'ї ще в радянські часи показали, що, ламаючи застарілі стереотипи у вихованні, можна допомогти дитині стати самостійною, гармонійно розвиненою особистістю.
Науковці з 60-х років XX століття стали відомими у СРСР, а пізніше — у Німеччині, Японії та інших країнах. У період найбільшої популярності (70-ті — 8о-ті роки XX ст.) книжки Нікітіних розходилися мільйонними тиражами, у їхній будинок щорічно приїздило до 1000 гостей, на зустрічі й лекції в різних містах Радянського Союзу приходили сотні людей. Багато хто вважає, що саме самовіддана праця Нікітіних привернула увагу громадськості до унікальних можливостей раннього розвитку дітей і свого часу заклала основи для того, що тепер називається «свідомим батьківством».
Методична інформація
Методика Нікітіних сприяє повноцінному розвитку дітей, базується на різноманітних іграх із кубиками, цеглинками, квадратами, конструкторами. Вона загальнодоступна, і кожен може її використовувати. Методика ґрунтується на тому, що гальмувати і прискорювати розвиток дитини не можна, слід лише стежити, як розвивається дитина, і допомагати їй у цьому.
Перша умова успішного розвитку — ранній початок. Тому Нікітіни пропонують використовувати свої ігри з раннього віку.
Безліч завдань дитина вирішує сама.
Завдання даються в різній формі:
- у вигляді малюнка;
- у вигляді моделі;
- у вигляді креслення;
- в усній або письмовій формі.
Ігри:
- «Чудо-куб» («Кубики для всіх»);
- «Унікуб»;
- «Склади візерунок»;
- «Дроби»;
- «Склади квадрат»;
- «Рамки і втулки Монтессорі».
Принцип цих ігор досить простий. Найголовніше — послідовно рухатися від простого до складного. Спосіб гри залежить від віку і рівня розвитку дитини. У дітей раннього віку (1,5—2 роки) розвинена здатність копіювати, вони полюбляють робити так, як дорослі. Дрібні речі, маленькі малюнки їх не приваблюють. Тому Нікітіни пропонують для дітей раннього віку гру «Кольорові кубики». У процесі гри дитина отримує уявлення про колір, форму, кількість («один —багато»); учиться вибирати для будування стільки кубиків, скільки потрібно, надавати кубикам потрібне положення.
Побудувавши одну модель, можна переходити до наступної.
Якщо дитина засвоїла цю гру, можна запропонувати нову, складнішу.
Для 2—3 років Нікітіни пропонують гру «Склади візерунок». Для гри застосовують комплект із 16 кубиків, грані яких розфарбовані в різні кольори.
Етап 1: роздивитися кубики й назвати кольори.
Етап 2: обрати візерунок для викладання.
Етап 3: полічити, скільки кубиків певного кольору потрібно для викладання візерунка.
Етап 4: вибрати кубики, що потрібні для візерунка.
Етап 5: надати цим кубикам положення, яке вони займають у візерунку.
Спочатку дитина повторює все за дорослим, а потім починає викладати візерунок самостійно й іноді створювати свої візерунки.
Якщо дитина засвоїла цю гру, за тиждень-два пропонуємо нову гру «Склади квадрат». Для цієї гри застосовують розрізані на різні частини квадрати. Залежно від рівня складності, квадрат складається із 2—3,4—5 або 6—7 частин.
У процесі гри діти отримують уявлення про геометричні фігури, колір, розмір, кількість.
Крім того, на практиці засвоюють поняття «частина» і «ціле».
Етап 1. розглянути і назвати фігуру.
Етап 2. назвати колір фігури.
Етап 3: полічити частини квадрата.
Етап 4: роздивитися кожну частину, визначити її розмір і місце у квадраті.
Етап 5: із частин скласти цілу фігуру.
Етап 6: перевірити за зразком.
Для дітей молодшого дошкільного віку (5 років) пропонують гру «Куточки». Для гри використовують 27 різнокольорових кубиків, склеєних по з так, що утворюється куточок певного кольору. З цих деталей можна викладати моделі й фігури, контури букв, цифри.
Можна влаштовувати змагання, хто швидше складе певну фігуру. Гра розвиває логічне мислення, кмітливість, конструкторські здібності, фантазію, просторову уяву, ознайомлює дітей з різними геометричними формами, розвиває кольоросприйняття, дрібну моторику.
У процесі гри дитина вирішує одночасно різні завдання:
• визначає, скільки куточків потрібно для побудови моделі;
• надає куточкам положення, яке вони займають у моделі;
• обирає, поєднує й розташовує кольори відповідно до моделі.
Спочатку діти виконують прості завдання із 2—3 куточків, далі завдання поступово ускладнюються.
1. Згрупувати куточки за кольором, назвати кольори.
2. Полічити, скільки вийшло груп.
3. Полічити, зі скількох кубиків складається один куточок
4. Скласти стільчик, диванчик.
5. Скласти цифру або букву.
6. Скласти фігуру протягом визначеного часу.
7.3 дев'яти куточків скласти літак.
8. Придумати свої споруди, моделі.
Для дітей старшого дошкільного віку можна використати гру «Кубики для всіх», або «Чудо-куб». Для гри використовують 7 фігурок різних кольорів. Гра спрямована на розвиток мислення за допомогою просторових образів та об'ємних фігур. Дитина вчиться комбінувати їх. Із фігур можна складати багато різних моделей або придумувати різні варіанти складання однієї моделі. Дитина вчиться міркувати і прагне самостійно знаходити шляхи розв'язання завдань.
Етап 1: обрати малюнок-завдання й роздивитися його. Визначити, скільки фігурок і якого кольору потрібно.
Етап 2: визначити, як фігури розташовані в моделі.
Етап 3: надати фігурам певне положення.